PL logo EN
Szukaj |
Film konkursowy
Zwiastun Pruskie noce
Reż. Dorota Nieznalska
2015
Polska
Film zrealizowany na podstawie fragmentów poematu narracyjnego Aleksandra Sołżenicyna, pt.: Pruskie noce, film czarno-biały z dźwiękiem, muzyka: Chór Alexandrowa, pieśń Święta Wojna, Chór Armii Czerwonej, Warszawianka. Opis filmu: W roku 1944 nastąpiło wkroczenie Armii Czerwonej na tereny Prus Wschodnich w celu “wyzwolenia” z pod niemieckiej okupacji. Aleksander Sołżenicyn, wtedy jako dziennikarz  towarzyszył temu wydarzeniu. Po kilkunastu latach opisał swoje doświadczenie, emocje z pozycji wnikliwego obserwatora rzeczywistości. Poemat narracyjny, pt.: Pruskie noce,  jest przejmującym dokumentem ujawniającym bezwzględność, barbarzyństwo, przemoc Armi Czerwonej w stosunku do kobiet, dzieci, starców. Przy realizacji filmu wykorzystałam wybrane fragmenty poematu deklamowane przez lektora jako narrację  filmu. Całe przedsiewzięcie zrealizowane zostało w oparciu o metodę krytyczną, za pomocą wyselekcjonowanych materiałów archiwalnych, fotografii i dźwięku spróbowałam przedstawić przemoc oraz ludzką agresję, czego symbolem był pogrom i masakra ludności cywilnej przez żołnierzy radzieckich w 1944 r. (tzw. rzeź w  Nemmersdorfie – jako symbol przemocy Armii Czerwonej). Dotarłam  do miejscowości Nemmersdorf, obecnie Majakowskoje (ros. Маяковское, niem. Nemmersdorf ) wieś w obwodzie Kaliningradzkim w Rosji. Nemmersdorf – jako miejsce pamięci.       Dorota Nieznalska  – artystka, absolwentka Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Mieszka i pracuje w Gdańsku. Brała udział w ponad stu wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i za granicą. Jej prace znajdują się w kolekcjach publicznych i prywatnych w kraju i za granicą. W 2013 roku uzyskała stopień doktora na Wydziale Rzeźby, Kierunek Intermedia w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Pracuje jako asystentka  Wydziału Rzeźby i Intermediów w gdańskiej ASP. Realizuje prace z zakresu rzeźby, instalacji, fotografii, wideo. W swoich wczesnych pracach wykorzystywała między innymi symbole religijne. Problem silnej tradycji katolickiej panującej w Polsce łączyła z męską dominacją w społeczeństwie. Poruszała także tematy tożsamości, seksualności oraz stereotypowych ról kobiet i mężczyzn. Obecnie interesują ją zagadnienia relacji społecznych i politycznych w kontekście przemocy. Realizuje  projekty badawcze dotyczące miejsc pamięci, śladów pamięci/zapomnienia oraz historii.
Czytaj więcej
Przeglądy filmów (3) + rozmowy z artystami
Miejsce: ŁAŹNIA 1, ul. Jaskółcza 1, Dolne Miasto, Gdańsk, sala 101
 
1. Boya Harizanova  Love 2015 Bułgaria 20:00
 
 
Boris (30) pracuje w Niemczech na budowie i dzieli mieszkanie z kolegą po fachu Radko (28). W wyniku wypadku na budowie Radko ponosi śmierć. Pięć miesięcy później, Boris przyjeżdża do Bułgarii odwiedzić rodzinę i postanawia odnaleźć wioskę Radko, aby zwrócić rzeczy przyjaciela jego jedynym krewnym – dziadkom. 
 
2. Mateusz Żegliński PAN CHARON 2016 Polska 11:15
 
 
 
Dokument kreacyjny. Grzegorz pracuje jako grabarz. Mieszka w Wałbrzychu. Pan Charon to jego filmowy portret, w którym obserwujemy jeden dzień z jego pracy. Film powstał jako etiuda studencka na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie. Opieka artystyczna dr Zbigniew Rogalski „Pracownia obrazu” oraz dr hab. Hubert Czerepok i mgr Robert Mleczko „Pracownia Filmu Eksperymentalnego”.
Wyróżnienia filmu:
Druga nagroda 6. Festiwalu Filmów Antydepresyjnych „Relanium” 2017 w Łodzi.
Najlepszy film 3. Festiwalu Filmów Dokumentalnych 2016 w Częstochowie.
Wyróżnienie 5. Festiwalu Filmów Frapujących 2016 w Gorzowie Wielkopolskim.
 
Absolwent Akademii Sztuki w Szczecinie kierunku Multimedia II stopnia na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów. Tytuł magistra sztuki uzyskał w 2016 roku pracą dyplomową „Identyfikacja wizualna filmu Droga powrotna“ zrealizowaną w Pracowni Komunikacji Wizualnej dr. hab. Waldemara Wojciechowskiego i dr Moniki Zawadzki. Do pracy dyplomowej powstał aneks artystyczny, którym był film dokumentalny/fabularny „Droga powrotna“ zrealizowany w Pracowni Obrazu dr. Zbigniewa Rogalskiego. Jednak na studia magisterskie uczelni artystycznej został przyjęty na podstawie licencjatu z Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej - specjalizacja Szkoła Reportażu Uniwersytetu Szczecińskiego. Przed studiami artystycznymi pracował w mediach.
W swojej pracy zajmuje się wyłącznie medium filmowym, skupiając się na gatunku dokumentalnym oraz fabularnym, działając na ich pograniczu w poszukiwaniu własnego stylu. Znaczną inspiracją twórczą jest dla niego dokument kreacyjny wywodzący się z Polskiej Szkoły Dokumentu oraz twórczość z obszaru kina fabularnego Roberta Bressona skodyfikowana w manifeście „Notatki o kinematografie”.
 
 
3. Irmina Rusicka NON OMNIS 2015 Polska 01:54
 
 
Próba utrwalenia na rozgrzanym murze napisu Non omnis moriar malowanego za pomocą pędzla i wody. Działanie odnosi się do pragnienia pozostawienia trwałego i znaczącego śladu swojej egzystencji. Fraza pochodzi z Pieśni Horacego i w wolnym tłumaczeniu oznacza Nie wszystek umrę.

Irmina Rusicka (ur. 1990) jest absolwentką Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych na Uniwersytecie Wrocławskim. Studentka Sztuki Mediów na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu oraz Studiów Doktoranckich Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Obecnie, w ramach wymiany międzyuczelnianej, studiuje Sztukę Mediów na ASP w Warszawie.
 
4. Żukowski Konrad czarne pudełko 2016 Polska 09:58
 
 
Film porusza temat moich wspomnień z dzieciństwa, trochę zdeformowanych przez czas. Wideo obraca się w sferze przemijania, omijając śmierć, nie dotykając jej. Środowiskiem dziania się - jest  zamknięte pomieszczenie.
 
Urodzony 1995 r. w Kętrzynie. Student III roku malarstwa krakowskiego ASP im. Jana Matejki w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka oraz pracowni prof. Witolda Stelmachniewicza. Zajmuję się malarstwem, obiektami i video. Wyróżnienie Przyznawane przez Radę Wydziału Malarstwa( ASP; Kraków) 2015 Stypendium Rektora dla najlepszych studentów - ASP Kraków 2016/2017 Wyróżnienie - Imaginary Landscapes - New Taipei City 2016 23.04.2017,
 
Czytaj więcej
Ludzie
  • Ying Kwok
    Ying Kwok jest niezależną artystką i kuratorką znaną z nowatorskiego podejścia do pracy kuratorskiej, które skupia się na „granicach współpracy” (“boundaries of collaboration”) między kuratorami, artystami i szerszą publicznością. Jako kuratorka w Centrum Sztuki Chińskiej w Manchesterze, gdzie pracowała w latach 2006-2012, Kwok odpowiadała za program artystyczny instytucji, organizację wystaw i wszelkich wydarzeń im towarzyszących, a także kierowała programem rezydencji artystycznych. Dzięki licznym projektom wspólnym oraz wymianom, stworzyła szeroką bazę kontaktów z organizacjami z Wielkiej Brytanii i z Azji.
    Od 2013, Kwok pracuje jako niezależna kuratorka w różnych krajach. Należała do grona kuratorskiego wystaw: „Harmonijne społeczeństwo” (Harmonious Society) prezentowanej w ramach azjatyckiego Triennale w Manchesterze (2014); „Z tęsknoty do przynależności” z CSW Łaźnia (2014, 2016); „Nie ma powodów do paniki” No Cause For Alarm w nowojorskiej galerii La Mama (2016). Jest głównym kuratorem Międzynarodowego Festiwalu Fotografii LOOK 2017. Odpowiada również za pawilon Hong Kongu na 57. Biennale w Wenecji. W 2015 r, otrzymała stypendium Azjatyckiej Rady Kulturowej (Asia Cultural Council Fellowship) na pięciomiesięczny pobyt badawczy nad projektami partycypacyjnymi i społecznie zaangażowanymi w USA. Aby wspierać krytyczne myślenie i zachęcać do owocnych dyskusji, z pomocą miejscowego środowiska artystycznego w Hong Kongu, Ying Kwok powołała do życia Klub Oceniania Sztuki (Art Appraisal Club). Grupa recenzuje wystawy sztuki, które ukazują się w miejscowych czasopismach i rozpowszechniane są w społecznościowych sieciach kulturalnych. Od jesieni, Klub będzie wydawał własne dwujęzyczne czasopismo – ukazujące się raz na pół roku Art Review Hong Kong.
    Czytaj więcej
  • Piotr Bosacki
    Piotr Bosacki (ur. 1977) jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej II im. Fryderyka Chopina oraz Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Pracuje jako adiunkt w Katedrze Intermediów poznańskiego Uniwersytetu Artystycznego. Współtworzył założoną w 2007 roku nieformalną grupę artystyczną PENERSTWO i zespół muzyczny KOT. Jest artystą o wszechstronnych zainteresowaniach. Tworzy filmy animowane, instalacje, obiekty, rysunki, zajmuje się twórczością literacką i kompozycją muzyczną. Swoją praktykę artystyczną sam porównuje do filozofii przyrody. Prace Bosackiego to swego rodzaju eksperymentalne modele rzeczywistości, na przykładzie, których artysta studiuje naturę rzeczy – jej strukturę, mechanikę i poetycki potencjał. Materię, obrazy i język do budowy oraz opisów tych modeli artysta czerpie z powszedniego doświadczenia. Jego ulubione tworzywa to przedmioty codziennego użytku, proste materiały plastyczne takie jak papier czy karton, zaczerpnięte z życia anegdoty, sny, mowa potoczna. To skromne uniwersum rzeczy zwykłych jest dla artysty punktem wyjścia do filozoficznych spekulacji i jednocześnie do poszukiwania aspektu poetyckiego w ludzkim przeżywaniu świata, przy czym filozofia i poezja stapiają się w twórczości Bosackiego w jedno. W roku 2009 artysta wydał zbiór miniatur literackich „Traumtagebuch”, w którym opisał m. in. wynalezioną przez siebie technologię obrazu filmowego ciągłego (film bez klatek). W roku 2012 nakładem Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu opublikowana została książka Bosackiego „Urządzenie elementów” — krótka rozprawa o dziele sztuki jako konstrukcji językowej. W 2011 roku artysta otrzymał Nagrodę Publiczności na przeglądzie polskiego kina niezależnego w ramach 36. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. W 2013 roku otrzymał nominację do nagrody „Spojrzenia”. Na Festiwalu Animator 2014 otrzymał Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich dla najlepszego filmu polskiego.
    Czytaj więcej
  • Grzegorz Kwiatkowski
    Poeta, muzyk. Autor trylogii „Powinni się nie urodzić” (OFF Press, 2011), a także „Radości”, „Spalania” oraz „Powinni się nie urodzić revisited – Urodzić” (Biuro Literackie, 2013, 2015, 2016). Członek zespołu Trupa Trupa (wydającego w brytyjskiej wytwórni Blue Tapes and X-Ray Records oraz francuskiej wytwórni Ici d’ailleurs). Stypendysta programu „Styria Artist in Residence” rządu w Styrii (2017). Stypendysta programu „Artist in Residence” Federalnego Urzędu Kanclerskiego Austrii oraz Stowarzyszenia Kulturkontakt Austria (2016). Stypendysta Międzynarodowego Domu Pisarzy w Grazu w Austrii (2015). Stypendysta programu „Writers in Residence – Marko Marulić” w chorwackim Splicie (2017). Stypendysta Ministra Kultury (2017, 2012). Stypendysta programu Narodowego Centrum Kultury „Młoda Polska” (2013).  Czterokrotnie zgłoszony do Paszportów Polityki (w 2015 za literaturę i muzykę oraz w 2009 i 2010 za literaturę).  Nominowany do Nagrody Aktivista w kategorii Artysta Roku (2014, za płytę „++”). Laureat nagrody muzycznej Doki w kategorii Artysta Roku (2016). Dwukrotny laureat nagrody Splendor Gedanensis ( 2016, 2011, nominowany także w 2014 i 2010). Laureat Nagrody Specjalnej Marszałka Województwa Pomorskiego (2013). Trzykrotny laureat nagrody Gazety Wyborczej Sztorm Roku (2014 za literaturę i płytę „++”, 2012 za płytę „LP”, nominowany także w 2013, 2010, 2009 i 2008). Trzykrotnie nominowany do nagrody Gazety Wyborczej Pomorskie Sztormy (2017 oraz 2016 za literaturę i płytę „Headache”). Dwukrotny laureat Nagrody Artystycznej Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki (2014, 2011). Laureat Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców (2009). Stypendysta Fundacji Grazella (2009). Trzykrotny stypendysta Miasta Gdańska (2016, 2014, 2010). Trzykrotny stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego (2016, 2014, 2011). Publikował m.in. w Poetry Wales, Lichtungen, Ostragehege, Keine Delikatessen, Inostrannaja Literatura, Zeszytach Literackich, Tygodniku Powszechnym, Studia Litteraria et Historica, Midraszu, Dwutygodniku, Odrze i Twórczości. Członek europejskiej platformy literackiej Versopolis. Autor słów do spektaklu „Duety nieistniejące” Teatru Dada von Bzdülöw i Mikołaja Trzaski (2011). Współautor adaptacji libretta opery „Madame Curie” Elżbiety Sikory (2011). Współrealizator spektaklu „Istota” kolektywu artystycznego Polka dot (2012). Razem z Maciejem Salamonem i Maciejem Chodzińskim stworzył instalację wizualną „Powinni się nie urodzić” (2010) oraz „Niech żyją nam / Nie żyją nam” (2012).
    Czytaj więcej
Festival IN OUT
11 IN OUT FESTIVAL 2017 słowo/obraz 
Eksperymenty / Wideo / Dokumenty 
 
Festiwal In Out jest cyklicznym projektem Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia organizowanym od 2005 roku. W ramach Festiwalu odbędą się wykłady, przeglądy filmów, koncerty oraz organizowany jest otwarty, międzynarodowy konkurs na najlepsze: prace wideo, eksperymenty, dokumenty. 
W tym roku zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie na temat słowo /obraz.
 
Konkurs jest dwuetapowy, a jury I etapu konkursu do 10 kwietnia 2017 wybierze 20 artystów, których prace zostaną zakwalifikowane do II etapu konkursu a tym samym pokazane podczas przeglądów w CSW Łaźnia. Artyści zostaną zaproszeni na Festiwal do Gdańska.
 
Nagrody:
I nagroda w wysokości 5 000 PLN ufundowana przez Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysław Struka
II nagroda w wysokości 4 000 PLN ufundowana przez CSW ŁAŹNIA
Oprócz nagród przyznane zostaną również wyróżnienia honorowe. Najlepsze prace wideo znajdą się na płycie DVD.
 
 
Konkurs jest skierowany do pełnoletnich artystów wizualnych i filmowych.
Czas trwania: powyżej 1 minuty , maksymalnie do 20 minut.
Rok produkcji: praca powinna być nie starsza niż 3 lata.
 
Termin nadsyłania zgłoszeń wraz z czytelnie wypełnionymi załącznikami upływa 27 marca 2017. Zapraszamy do wzięcia udziału!
 
Regulamin:
 
 
 Wymagany załącznik do pobrania:
 
 
 
Czytaj więcej
Następna edycja za:
-908 dni
Festival in out in news