PL logo EN
Szukaj |
Film konkursowy
Zwiastun Pruskie noce
Reż. Dorota Nieznalska
2015
Polska
Film zrealizowany na podstawie fragmentów poematu narracyjnego Aleksandra Sołżenicyna, pt.: Pruskie noce, film czarno-biały z dźwiękiem, muzyka: Chór Alexandrowa, pieśń Święta Wojna, Chór Armii Czerwonej, Warszawianka. Opis filmu: W roku 1944 nastąpiło wkroczenie Armii Czerwonej na tereny Prus Wschodnich w celu “wyzwolenia” z pod niemieckiej okupacji. Aleksander Sołżenicyn, wtedy jako dziennikarz  towarzyszył temu wydarzeniu. Po kilkunastu latach opisał swoje doświadczenie, emocje z pozycji wnikliwego obserwatora rzeczywistości. Poemat narracyjny, pt.: Pruskie noce,  jest przejmującym dokumentem ujawniającym bezwzględność, barbarzyństwo, przemoc Armi Czerwonej w stosunku do kobiet, dzieci, starców. Przy realizacji filmu wykorzystałam wybrane fragmenty poematu deklamowane przez lektora jako narrację  filmu. Całe przedsiewzięcie zrealizowane zostało w oparciu o metodę krytyczną, za pomocą wyselekcjonowanych materiałów archiwalnych, fotografii i dźwięku spróbowałam przedstawić przemoc oraz ludzką agresję, czego symbolem był pogrom i masakra ludności cywilnej przez żołnierzy radzieckich w 1944 r. (tzw. rzeź w  Nemmersdorfie – jako symbol przemocy Armii Czerwonej). Dotarłam  do miejscowości Nemmersdorf, obecnie Majakowskoje (ros. Маяковское, niem. Nemmersdorf ) wieś w obwodzie Kaliningradzkim w Rosji. Nemmersdorf – jako miejsce pamięci.       Dorota Nieznalska  – artystka, absolwentka Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Mieszka i pracuje w Gdańsku. Brała udział w ponad stu wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i za granicą. Jej prace znajdują się w kolekcjach publicznych i prywatnych w kraju i za granicą. W 2013 roku uzyskała stopień doktora na Wydziale Rzeźby, Kierunek Intermedia w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Pracuje jako asystentka  Wydziału Rzeźby i Intermediów w gdańskiej ASP. Realizuje prace z zakresu rzeźby, instalacji, fotografii, wideo. W swoich wczesnych pracach wykorzystywała między innymi symbole religijne. Problem silnej tradycji katolickiej panującej w Polsce łączyła z męską dominacją w społeczeństwie. Poruszała także tematy tożsamości, seksualności oraz stereotypowych ról kobiet i mężczyzn. Obecnie interesują ją zagadnienia relacji społecznych i politycznych w kontekście przemocy. Realizuje  projekty badawcze dotyczące miejsc pamięci, śladów pamięci/zapomnienia oraz historii.
Czytaj więcej
Przeglądy filmów (3) + rozmowy z artystami
Miejsce: ŁAŹNIA 1, ul. Jaskółcza 1, Dolne Miasto, Gdańsk, sala 101
 
1. Boya Harizanova  Love 2015 Bułgaria 20:00
 
 
Boris (30) pracuje w Niemczech na budowie i dzieli mieszkanie z kolegą po fachu Radko (28). W wyniku wypadku na budowie Radko ponosi śmierć. Pięć miesięcy później, Boris przyjeżdża do Bułgarii odwiedzić rodzinę i postanawia odnaleźć wioskę Radko, aby zwrócić rzeczy przyjaciela jego jedynym krewnym – dziadkom. 
 
2. Mateusz Żegliński PAN CHARON 2016 Polska 11:15
 
 
 
Dokument kreacyjny. Grzegorz pracuje jako grabarz. Mieszka w Wałbrzychu. Pan Charon to jego filmowy portret, w którym obserwujemy jeden dzień z jego pracy. Film powstał jako etiuda studencka na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie. Opieka artystyczna dr Zbigniew Rogalski „Pracownia obrazu” oraz dr hab. Hubert Czerepok i mgr Robert Mleczko „Pracownia Filmu Eksperymentalnego”.
Wyróżnienia filmu:
Druga nagroda 6. Festiwalu Filmów Antydepresyjnych „Relanium” 2017 w Łodzi.
Najlepszy film 3. Festiwalu Filmów Dokumentalnych 2016 w Częstochowie.
Wyróżnienie 5. Festiwalu Filmów Frapujących 2016 w Gorzowie Wielkopolskim.
 
Absolwent Akademii Sztuki w Szczecinie kierunku Multimedia II stopnia na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów. Tytuł magistra sztuki uzyskał w 2016 roku pracą dyplomową „Identyfikacja wizualna filmu Droga powrotna“ zrealizowaną w Pracowni Komunikacji Wizualnej dr. hab. Waldemara Wojciechowskiego i dr Moniki Zawadzki. Do pracy dyplomowej powstał aneks artystyczny, którym był film dokumentalny/fabularny „Droga powrotna“ zrealizowany w Pracowni Obrazu dr. Zbigniewa Rogalskiego. Jednak na studia magisterskie uczelni artystycznej został przyjęty na podstawie licencjatu z Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej - specjalizacja Szkoła Reportażu Uniwersytetu Szczecińskiego. Przed studiami artystycznymi pracował w mediach.
W swojej pracy zajmuje się wyłącznie medium filmowym, skupiając się na gatunku dokumentalnym oraz fabularnym, działając na ich pograniczu w poszukiwaniu własnego stylu. Znaczną inspiracją twórczą jest dla niego dokument kreacyjny wywodzący się z Polskiej Szkoły Dokumentu oraz twórczość z obszaru kina fabularnego Roberta Bressona skodyfikowana w manifeście „Notatki o kinematografie”.
 
 
3. Irmina Rusicka NON OMNIS 2015 Polska 01:54
 
 
Próba utrwalenia na rozgrzanym murze napisu Non omnis moriar malowanego za pomocą pędzla i wody. Działanie odnosi się do pragnienia pozostawienia trwałego i znaczącego śladu swojej egzystencji. Fraza pochodzi z Pieśni Horacego i w wolnym tłumaczeniu oznacza Nie wszystek umrę.

Irmina Rusicka (ur. 1990) jest absolwentką Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych na Uniwersytecie Wrocławskim. Studentka Sztuki Mediów na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu oraz Studiów Doktoranckich Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Obecnie, w ramach wymiany międzyuczelnianej, studiuje Sztukę Mediów na ASP w Warszawie.
 
4. Żukowski Konrad czarne pudełko 2016 Polska 09:58
 
 
Film porusza temat moich wspomnień z dzieciństwa, trochę zdeformowanych przez czas. Wideo obraca się w sferze przemijania, omijając śmierć, nie dotykając jej. Środowiskiem dziania się - jest  zamknięte pomieszczenie.
 
Urodzony 1995 r. w Kętrzynie. Student III roku malarstwa krakowskiego ASP im. Jana Matejki w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka oraz pracowni prof. Witolda Stelmachniewicza. Zajmuję się malarstwem, obiektami i video. Wyróżnienie Przyznawane przez Radę Wydziału Malarstwa( ASP; Kraków) 2015 Stypendium Rektora dla najlepszych studentów - ASP Kraków 2016/2017 Wyróżnienie - Imaginary Landscapes - New Taipei City 2016 23.04.2017,
 
Czytaj więcej
Ludzie
  • Zofia Maria Cielątkowska
    Filozofka, kuratorka, wykładowczyni, redaktorka, zajmuje się szerokim polem w krytyce – głównie sztukami wizualnymi i teatrem. Stypendystka Wydziału Sztuk Wizualnych na Uniwersytecie w Buffalo (2010), członkini AICA, badaczka stowarzyszona w Instytucie Kultury Francuskiej UW. W latach 2014-2016 wykładowczyni na Akademii Sztuki w Szczecinie. Jej praca doktorska została poświęcona zjawisku performance i podmiotowości  (Filozofia, UJ, 2013). Absolwentka filozofii (Filozofia, UJ, 2006), studiów kuratorskich (Historia Sztuki, UJ, 2008).Od ponad 10 lat pisze i publikuje teksty do magazynów polskich i zagranicznych; jest autorką wywiadów, tekstów do wystaw, esejów czy krytycznych komentarzy dotyczących zjawisk we współczesnej kulturze (współpracuje  m.in. z „Dwutygodnik.com”, „Obieg”, „Contemporary Lynx”, „Tique Art” czy „Dialogiem”). Bliskie są jej obszary współczesnej sztuki i teatru w kontekście społecznym czy takie zagadnienia jak praktyczne i symboliczne działanie wykluczeń, praktyki oraz mechanizmy kreowania władzy, tożsamości i pamięci. Mieszka i pracuje w Warszawie. 
    Czytaj więcej
  • Beata Śniecikowska
    Polonistka i historyczka sztuki, adiunkt w Pracowni Poetyki Historycznej Instytutu Badań Literackich PAN. Zajmuje się badaniem relacji transkulturowych i intersemiotycznych – najchętniej na gruncie szeroko rozumianego modernizmu. Szczególnie zainteresowana problematyką audialności i wizualności poezji. Od lat tropi także związki literatury i sztuki europejskiej z kulturami Dalekiego Wschodu. Autorka monografii: Słowo – obraz – dźwięk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918–1939 (Kraków 2005), „Nuż w uhu”? Koncepcje dźwięku w poezji polskiego futuryzmu (Wrocław 2008) oraz Haiku po polsku. Genologia w perspektywie transkulturowej (Toruń 2016). Stypendystka Fundacji na rzecz Nauki Polskiej oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, wiceprezeska Fundacji „Centrum Międzynarodowych Badań Polonistycznych”.
    Czytaj więcej
Festival IN OUT
11 IN OUT FESTIVAL 2017 słowo/obraz 
Eksperymenty / Wideo / Dokumenty 
 
Festiwal In Out jest cyklicznym projektem Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia organizowanym od 2005 roku. W ramach Festiwalu odbędą się wykłady, przeglądy filmów, koncerty oraz organizowany jest otwarty, międzynarodowy konkurs na najlepsze: prace wideo, eksperymenty, dokumenty. 
W tym roku zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie na temat słowo /obraz.
 
Konkurs jest dwuetapowy, a jury I etapu konkursu do 10 kwietnia 2017 wybierze 20 artystów, których prace zostaną zakwalifikowane do II etapu konkursu a tym samym pokazane podczas przeglądów w CSW Łaźnia. Artyści zostaną zaproszeni na Festiwal do Gdańska.
 
Nagrody:
I nagroda w wysokości 5 000 PLN ufundowana przez Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysław Struka
II nagroda w wysokości 4 000 PLN ufundowana przez CSW ŁAŹNIA
Oprócz nagród przyznane zostaną również wyróżnienia honorowe. Najlepsze prace wideo znajdą się na płycie DVD.
 
 
Konkurs jest skierowany do pełnoletnich artystów wizualnych i filmowych.
Czas trwania: powyżej 1 minuty , maksymalnie do 20 minut.
Rok produkcji: praca powinna być nie starsza niż 3 lata.
 
Termin nadsyłania zgłoszeń wraz z czytelnie wypełnionymi załącznikami upływa 27 marca 2017. Zapraszamy do wzięcia udziału!
 
Regulamin:
 
 
 Wymagany załącznik do pobrania:
 
 
 
Czytaj więcej
Następna edycja za:
-362 dni
Festival in out in news